"Den hysteriske neurotiker oplever sig selv som en, der spiller en rolle for den anden, hans imaginære identifikation er hans 'væren-for-den-anden', og det centrale brud, psykoanalysen må gennemføre, er at få ham til at indse, at han selv er denne anden, for hvem han spiller rollen – at hans væren-for-den-anden er hans væren-for-sig-selv, fordi han i forvejen er symbolsk identificeret med det blik, over for hvilket han spiller sin rolle"
Slavoj Zizek
"The thing one gradually comes to find out is that one has no identity that is when one is in the act of doing anything. Identity is recognition, you know who you are because you and others remember anything about yourself but essentially you are not that when you are doing anything. I am I because my little dog knows me but creatively speaking the little dog knowing that you are you and your recognizing that he knows, that is what destroys creation. That is what makes school"
Gertrude Stein
torsdag den 23. februar 2012
Identitet
Etiketter:
genkendelse,
Gertrude Stein,
Hysteri,
Slavoj Zizek
mandag den 6. februar 2012
Stolthed
Jeg samler på citater, der handler om stolthed. Jeg vil gerne have det til at hænge sammen med en særlig form for ukrænkelighed.
Her er et med – og typisk for – Blixen:
"Stolthed er bevidstheden om, og troen på den tanke, som Gud havde da han skabte os. For den stolte mand er denne tanke altid nærværende [...] Han stræber ikke efter en Lykke eller et velvære som ikke er i overensstemmelse med Guds plan med ham. [...] han er forelsket i sin skæbne"
Fra Den afrikanske farm
Her er et med – og typisk for – Blixen:
"Stolthed er bevidstheden om, og troen på den tanke, som Gud havde da han skabte os. For den stolte mand er denne tanke altid nærværende [...] Han stræber ikke efter en Lykke eller et velvære som ikke er i overensstemmelse med Guds plan med ham. [...] han er forelsket i sin skæbne"
Fra Den afrikanske farm
Skelettet
er en enklere form
for menneske,
uden sangstemme, uden
klage.
De har spist dig
og ladet dig
leve.
(Tor Ulven)
er en enklere form
for menneske,
uden sangstemme, uden
klage.
De har spist dig
og ladet dig
leve.
(Tor Ulven)
lørdag den 28. januar 2012
Protest imod forklaringen
At tale eller holde på tavsheden i forskellige situationer (her den første):
1. Familien
Vi har indgået en ny kontrakt: vi skal lære hinanden at kende igen. Det var resultatet af et møde – der var kulminationen på flere telefonsamtaler – der var fremprovokeret af julen og ’mødet’ med mig i julen – hvorefter min familie besluttede (virkede det som om) at ’række ud’ efter/tage fat i mig – altså: de ville have mig i tale.
Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle stille op med den henvendelse. Jeg vidste ikke om jeg skulle reagere med raseri, så jeg opstillede følgende kompromis: Vi kan mødes, så jeg kan få lov til at blive vred. Det er på de præmisser, jeg vil mødes. Indbygget heri: I skal ikke regne med forsoning. Jeg tænkte selv, at det var en god balance mellem viljen til at forandre de eksisterende relationer (i stedet for at flygte fra dem, dvs. ikke møde op) og insisteringen på, at 'forsoningen’ ikke bare lader sig indfinde.
Men så nemt går det ikke. Der er en særlig impuls, der gør, at tilstedeværelsen af den anden/de andre automatisk mildner ens vrede/får en til at søge kompromiset. Det er på sin vis en meget fin ting, som jeg tænker har evolutionistiske fordele og alt mulig – det understreger for mig også en vis uafskrivelig loyalitet med ens ophav; en vis forpligtelse til at huske og forstå lige præcis dem, fordi de gav deres bevidsthed (verden) videre til mig, og derfor er det ikke til at ignorere, hvilken voldelig handling det ville være at afvise dem fuldstændig. Det ville i en vis forstand være at afvise mig selv.
Det var egentlig en afstikker. Det jeg ville frem til, som kommer i forlængelse af disse erfaringer, er spørgsmålet om, hvad det betyder at begynde at ’tale sammen’ i denne her situation (uforsoneligheden kunne ikke rummes i mødet – jeg var ikke stærk nok, eller også var det fint nok jf. ovenstående – og jeg er ’gået med til’ at vi gør noget i fællesskab for at komme tættere på hinanden/ikke glide ud i den totale fremmedgørelse): Hvad er det for en tale, der skal bygge bro over det, jeg oplever som uforsoneligt? Jeg er bange for, at den intention, der er udgået fra min familie, og som jeg delvist modstræbende gik ind på, bygger på en autencitets-længsel, dvs. på en drøm om forståelse, der ignorerer hele min protest, fordi den tror, at så længe vi bare forklarer mere for hinanden, vil vi også forstå.
Jeg skal begynde at forklare mere om mig selv, det jeg laver, det, der betyder noget for mig (det frustrerende resultat af at jeg selv sagde, at jeg ikke følte, de vidste noget om alt det). Men pointen er den, at vi ikke kan tale om det, de ikke forstår – vi kan på forhånd kun tale om det, de allerede forstår, eller er i stand til at forstå.
Men hvad er så strategien? For det første er det som antydet en blindgyde at anvende bekendelsen. Det er en slags fristelse, der altid ender i den samme situation: endnu mere fremmedgørelse + følelse af at have udleveret sig selv (symptomer: træthed, frustration, endnu større kedafdethed). Bekendelsen er som regel et stort følelsesudbrud, de andre står magtesløse overfor. Bekendelsen udsletter den anden – der er ikke nogen reaktion til rådighed, der ikke bidrager til at ydmyge den bekendende endnu mere. Det er den bekendende pinligt klar over, deraf det totalt destruktive i situationen.
Forklaringen (at fortælle ’noget’ eller ’mere’ om mig selv for at vi kan lære hinanden at kende) har på en eller anden måde en lignende ydmygelse ved sig. Jeg græmmer mig hver gang jeg skal svare på de her ’opklarende’ spørgsmål i telefonen, også efter jeg lige er gået med til at gøre denne indsats. Jeg bakker tilbage i uforsoneligheden. Jeg begynder at tvivle på, om det er et godt projekt at 'tale mere sammen'. Men, hvis jeg vil afbryde den nye ’korrespondance’ så vil min beslutning (eller de overvejelser, der får mig til at tage den beslutning) indebære, at jeg modstår fristelsen til at forklare hvorfor, jeg ikke mener, det kan lade sig gøre/ikke er en god ide, endsige bekende. Jeg er med andre ord tvunget til at snige mig udenom eller få afsporet de samtaler, hvor jeg føler, jeg udleverer mig selv i autencitets-længsel/forpligtelse, og bedst muligt få skabt en imødekommenhed uden at give noget bort. For at skabe en mere etisk relation, må forestillingen om at nå ’dybere’ skiftes ud med en, der er mere bevidst om afstandens og tavshedens betydning. Det jeg vil frem til er, at overskridelsen af forklarings- og bekendelses-relationen kræver en bestemt form for tavshed.
Etiketter:
Familie,
Forklaring,
Fællesskab,
Tale,
Uforsonelighed
søndag den 15. januar 2012
Sandhed
"Sandhed er ikke et syn på verden men i stedet dét der binder os ufravigeligt til den. [...] Den skaber og tilintetgør mig, konstituerer og afvikler mig som individ: den fjerner mig fra meget og fører mig nærmere dem der også mærker den. [...] I virkeligheden begynder enhver opstand med en sandhed som man ikke giver afkald på"
Den kommende opstand
"[...] hvordan skulle vi kunne være retfærdige over for vore fædre, hvordan skulle vi i det hele taget kunne være retfærdige over for selve sandheden, min sandhed, og også selvom denne sandhed er en vildfarelse, ja, min vildfarelse, kan kun mit liv, herre min gud! mit liv alene, gøre den til sandhed"
Imre Kertész: Kaddish for et ufødt barn
"Var jeg Qvinde, ville jeg først og fremmest frabede mig al Beilen, og finde mig i at være det svagere Kjøn, hvis jeg er det, men agte paa, hvad der er Hovedsagen, naar man vil være stolt, at man ikke kommer udenfor Sandheden."
Victor Eremita i Stadier paa Livets Vei
Den kommende opstand
"[...] hvordan skulle vi kunne være retfærdige over for vore fædre, hvordan skulle vi i det hele taget kunne være retfærdige over for selve sandheden, min sandhed, og også selvom denne sandhed er en vildfarelse, ja, min vildfarelse, kan kun mit liv, herre min gud! mit liv alene, gøre den til sandhed"
Imre Kertész: Kaddish for et ufødt barn
"Var jeg Qvinde, ville jeg først og fremmest frabede mig al Beilen, og finde mig i at være det svagere Kjøn, hvis jeg er det, men agte paa, hvad der er Hovedsagen, naar man vil være stolt, at man ikke kommer udenfor Sandheden."
Victor Eremita i Stadier paa Livets Vei
Etiketter:
Den kommende opstand,
Imre Kertész,
Kierkegaard,
Sandhed,
Stolthed
onsdag den 11. januar 2012
Magical portion, harmful drug
Einstein, Augustin
1. En kvinde taler til et arrangement og siger noget, jeg senere noterer som: Einstein: Mørke er et fravær af lys, ensomhed er et ord opfundet af mennesker som en måde at beskrive et fravær af andre mennesker. Det er altså ingenting i sig selv. Der er derfor heller ikke noget at dyrke.
2. Næste morgen i radioen: Einsteins relativitetsteori er muligvis modbevist. Det mener nogle forskere men den danske forsker er tilbageholdende, han mener man må vente på mere bevis eller rettere modbevis af modbeviset for nok er ikke gjort for at modbevise deres nye bevis imod Einstein. Hvem bryder sig også om at pille Einstein ned, skrev jeg, det var ham der sagde det med mørke som et fravær af lys.
3. En dag (kort tid efter): I dag læste jeg at det slet ikke var Einstein men Augustin der fandt på det med mørket som et fravær af lys (det onde som fravær af det gode, i sig selv substansløs).
4. Efterspil: Fiktion og ikke-fiktion. Det virkelige defineret som det der bliver tilbage når fiktionen trækkes fra; livet som et fravær af fiktion (ikke noget at dyrke i sig selv). Fiktion som lys. Derfor denne blog (måske) til at se ting lidt bedre.
2. Næste morgen i radioen: Einsteins relativitetsteori er muligvis modbevist. Det mener nogle forskere men den danske forsker er tilbageholdende, han mener man må vente på mere bevis eller rettere modbevis af modbeviset for nok er ikke gjort for at modbevise deres nye bevis imod Einstein. Hvem bryder sig også om at pille Einstein ned, skrev jeg, det var ham der sagde det med mørke som et fravær af lys.
3. En dag (kort tid efter): I dag læste jeg at det slet ikke var Einstein men Augustin der fandt på det med mørket som et fravær af lys (det onde som fravær af det gode, i sig selv substansløs).
4. Efterspil: Fiktion og ikke-fiktion. Det virkelige defineret som det der bliver tilbage når fiktionen trækkes fra; livet som et fravær af fiktion (ikke noget at dyrke i sig selv). Fiktion som lys. Derfor denne blog (måske) til at se ting lidt bedre.
Abonner på:
Opslag (Atom)