søndag den 15. januar 2012

Sandhed

"Sandhed er ikke et syn på verden men i stedet dét der binder os ufravigeligt til den. [...] Den skaber og tilintetgør mig, konstituerer og afvikler mig som individ: den fjerner mig fra meget og fører mig nærmere dem der også mærker den. [...] I virkeligheden begynder enhver opstand med en sandhed som man ikke giver afkald på"

Den kommende opstand


"[...] hvordan skulle vi kunne være retfærdige over for vore fædre, hvordan skulle vi i det hele taget kunne være retfærdige over for selve sandheden, min sandhed, og også selvom denne sandhed er en vildfarelse, ja, min vildfarelse, kan kun mit liv, herre min gud! mit liv alene, gøre den til sandhed"

Imre Kertész: Kaddish for et ufødt barn


"Var jeg Qvinde, ville jeg først og fremmest frabede mig al Beilen, og finde mig i at være det svagere Kjøn, hvis jeg er det, men agte paa, hvad der er Hovedsagen, naar man vil være stolt, at man ikke kommer udenfor Sandheden."

Victor Eremita i Stadier paa Livets Vei

Ingen kommentarer:

Send en kommentar